Noorwegen dag 8 di. 14 juni 2016 - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Jos Linders - WaarBenJij.nu Noorwegen dag 8 di. 14 juni 2016 - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Jos Linders - WaarBenJij.nu

Noorwegen dag 8 di. 14 juni 2016

Door: Jos en Lilian Linders

Blijf op de hoogte en volg Jos

14 Juni 2016 | Noorwegen, Stryn

Dag: 8 di 14-jun-2016 204 km 23 °C
Vanochtend om 07:00 uur alweer aan het ontbijt.
Dit is een reis van “Effeweg” met als onder-aannemer “H&T reizen”, maar onze tafels zijn steeds gereserveerd voor de groep “Unique North”, waarom weten we niet.
We reden naar Hellesylt, waar we om 09:30 uur de boot naar Geiranger namen.
De Geirangerfjord is de meest bezochte toeristische attractie in Noorwegen en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. We werden getrakteerd op de mooiste uitzichten en passeerden o.a. de “Zeven Zusters”. Dit zijn zeven watervallen die vlak naast elkaar vanaf een hoogte van ongeveer 300 meter in het fjord storten.
Terwijl wij heerlijk van het uitzicht zaten te genieten kwam de Noorse luchtmacht met veel bravoure hun nieuwe straaljagers showen aan de Nederlanders : de Saab 37 Viggen. Nederland heeft enkele weken geleden zijn eerste veel duurdere JSF toestellen verwelkomd. Ze vlogen vlak boven ons (op ± 100 m. hoogte) door de fjord. (foto JK)
In Geiranger lagen een paar grote cruiseschepen in de haven.
Daar gingen we van boord en via een steile smalle weg met heel veel haarspeldbochten reden we omhoog en maakten we een fotostop voor een spectaculair uitzicht over de haven.
Het is een drukke toeristische weg, dus er rijden heel veel touringcars en campers, maar ook motorrijders en zelfs een groep fietsers. Ook enkele auto’s met caravan, terwijl de weg verboden was voor caravans. Die chauffeurs moeten hebben zitten zweten achter het stuur! Wij hadden veel bewondering voor onze chauffeur die met zo’n grote bus daar moest rijden.
Ook hier weer metershoge muren van sneeuw langs de kant.
Omdat we het gletsjer-programmadeel van gisteren nog moesten inhalen zijn we richting Briksdal gereden. Om de gletsjer te bereiken moest je vanaf de bus-parkeerplaats nog 2,5, km omhoog lopen over rotspaden of een retourtje voor een z.g. golfkarretje kopen voor de eerste 2 km (á KR 210,- = € 21,00 p.p.) Zo’n 30 sportievelingen zwoegden te voet naar boven en weer naar beneden, de andere 10 lieten zich rijden.
Daarna uitgeput terug naar het hotel en naar het diner.