Noorwegen dag 7 ma 13 juni 2016 - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Jos Linders - WaarBenJij.nu Noorwegen dag 7 ma 13 juni 2016 - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Jos Linders - WaarBenJij.nu

Noorwegen dag 7 ma 13 juni 2016

Door: Jos en Lilian Linders

Blijf op de hoogte en volg Jos

13 Juni 2016 | Noorwegen, Stryn

Dag: 7 ma 13-jun-2016 266 km 20 °C
Vandaag om 08:30 uur in de bus.
Via de “13” rijden we noordwaarts. Dit is een vrij smalle weg met heel veel kronkels.
Er ligt veel sneeuw, maar het is prachtig weer. We zien vrouwen in bikini-topjes langlaufen.
Op een gegeven moment, wanneer we al slingerend omhoog gaan, rijden we plots tussen metershoge wanden van sneeuw. De bus aan de kant en allemaal er uit om foto’s te maken.
Hier en daar staat een huisje, het dak is vaak begroeid met grassen, als isolatie. Soms zijn ze mooi donkerrood, of een andere kleur, maar meestal bruin.
In Vik hebben we een “staafkerk” bezocht. Een “staafkerk” is een houten kerk, gebouwd tussen 1130 en 1350. Het middenschip van de kerk wordt omringd door 8 meter hoge palen. Een paal heet in het Noors “Stav”, vandaar de naam “Stavkirke”. In Noorwegen zijn er nu nog 28 van de oorspronkelijk bijna 1000 bewaard gebleven.
Na Vik reden we een stuk langs de oostkant van de “Sognefjord”. Een smalle weg met veel tegemoetkomend verkeer, ook bussen en vrachtwagens. Gelukkig waren sommige stukjes weg wat breder, zodat daar gepasseerd kon worden. Eng was het wel!
We genoten van de vele prachtige uitzichten.
Een veerboot bracht ons van Vangsnes naar Dragsvik, aan de andere kant van de Sognefjord. Verder over de “13” langs de noordkant van de fjord. Nu zagen we meren met ijsschotsen, zo koud is het water nog. In dit verlaten gebied vind je geen restaurants om te eten, daarom doken we met z’n allen een Coöp supermarkt in en kochten broodjes en koeken.
Het bezoek aan een gletsjer, dat vandaag op het programma stond, wordt doorgeschoven naar morgenmiddag. Anders zijn we te laat in het hotel. Om 18:30 uur arriveren we bij ons “Stryn hotel” en om 19:45 uur kunnen we aanschuiven voor het diner.