Noorwegen dag 6 zo 12 juni 2016 - Reisverslag uit Vossevangen, Noorwegen van Jos Linders - WaarBenJij.nu Noorwegen dag 6 zo 12 juni 2016 - Reisverslag uit Vossevangen, Noorwegen van Jos Linders - WaarBenJij.nu

Noorwegen dag 6 zo 12 juni 2016

Door: Jos en Lilian Linders

Blijf op de hoogte en volg Jos

12 Juni 2016 | Noorwegen, Vossevangen

Dag: 6 zo 12-jun-2016 589 km 19 °C
Omdat we vandaag naar Bergen rijden en de doorgaande weg is afgezet, is een omleiding geregeld. Maar dat zijn heel wat km. meer. Daarom wil de chauffeur vroeg vertrekken, al om 07:00 uur.
Tijdens het wachten op de opening van de ontbijtzaal zijn de twee jarigen van vandaag toegezongen en gefeliciteerd.
In Voss moesten we via de omleiding naar Bergen, maar dat stond niet goed aangegeven. Dus reden we verkeerd, maar wel door een prachtige lange tunnel (7,7 km en ook weer terug) met zelfs een rotonde daarin. Uiteindelijk toch de goede weg gevonden, de “7”, dat is de toeristische weg naar Bergen. Een prachtige weg, langs een meer, met grote stukken waar de weg zo smal is dat slechts in een richting tegelijk kan worden gereden. Daardoor moet je soms heel lang wachten voordat je verder mag rijden, een keer zelfs 40 minuten.
Om 11:20 uur arriveerden we in Bergen. Met een Nederlands sprekende gids liepen we eerst naar het voormalige koninklijke paleis: “Haakon’s Hall”, daarna werden we in de gelegenheid gesteld om ons sanitair te ontspannen. Vervolgens langs de “Rosenkranz Tower” naar de “Duitse” wijk. Overal wist hij veel en boeiend over te vertellen.
Bergen is vroeger rijk geworden door de handel in stokvis. De handelaren waren voornamelijk Duitsers die een aantal jaren in Bergen kwamen werken, om dan weer terug te gaan naar Duitsland. Ze bouwden daar een hele wijk met houten huizen. Die wijk brandde meermalen af, de laatste keer in 1912. De mensen mochten daarna in de huizen niet meer koken en stoken, in verband met brandgevaar. Er kwam daarom een vrijstaand houten gebouw waar de buurt kon komen koken en zich verwarmen tijdens de koude dagen.
In Bergen is een “Hollendergaten” (Hollandsche straat) met daarin een café. De gids vertelde een smakelijk verhaal over “Dyvekes Vinkjeller”, de hele mooie dochter van een cafébaas die aan een van de koningen werd voorgesteld. De bedoeling was voor een nacht, maar de koning wilde haar meenemen naar het hof. De vrouw van de koning heeft dat meisje uit jaloezie laten vermoorden door de adel. De koning “Christian II” daarentegen moordde driftig de adel uit en werd uiteindelijk afgezet.
Ten slotte eindigde de gids zijn interessante rondleiding bij een monument voor overleden zeelieden. Hij wist ons toen ook te vertellen dat niet Columbus, maar een Noor Amerika heeft ontdekt. En voerde als bewijs dat er Viking-nederzettingen zijn gevonden in New Foundland in Canada.
We hadden vrije tijd tot 15:00 uur om te lunchen, shoppen of flaneren.
Het was erg druk in Bergen vanwege de Hanze-feesten. Overal liepen optochten en muziekgezelschappen. Heel gezellig.
Om 15:00 uur was iedereen weer terug in de bus en reden we naar het hotel.
Dezelfde weg terug als vanmorgen, maar nu wisten we waarom we af en toe moesten wachten.
Het was weer een hele mooie vakantiedag, met een toeristische route ( 08:00 uur zitten in de bus).
Om de lange zit te veraangenamen trakteerde de chauffeur ons op een disco, waardoor spontaan nieuwe koren ontstonden in de bus. Als gevolg van de diverse wachttijden werd er een extra beroep gedaan op de verschillende drankjes in de bus. Mede vanwege de hoge drankprijzen in Noorwegen komt de voorraad van de chauffeur onder druk te staan. In een vrolijke stemming arriveerden we om 19:10 uur bij het hotel en konden we rechtdoor lopen naar het warm/koud buffet.

• 13 Juni 2016 - 08:24

Nelly En Jac :

Het was weer een mooie dag en een lange verjaardag

• 13 Juni 2016 - 16:21

Ruud En Bert:

Leuke verslagen Wij wensen jullie nog vele fijne dagen.

• 13 Juni 2016 - 19:36

Annie Janssen- Van Abel:

Hoi reizigers,

Ik heb jullie verslag dagelijks gelezen. Het lijkt me schitterend daar.
    In gedachten reis ik met jullie mee.
    Nog een paar mooie dagen en behouden thuiskomst.

Groetjes,
    Annie

• 14 Juni 2016 - 18:41

Lilian Linders:

Hallo Annie, wat leuk dat jij ook reageert en fijn dat je ons volgt! Namens alle bekenden in de groep moet ik je de hartelijke groeten doen en bedanken voor je goede wensen. Misschien ga je de volgende keer weer mee? Tot ziens.
    ( Zoals je nog wel weet maken mijn man en ik dit verslag, en omdat we jouw emailadres hier niet bij ons hebben, reageer ik maar op deze manier!)