Noorwegen - Reisverslag uit Nesbyen, Noorwegen van Jos Linders - WaarBenJij.nu Noorwegen - Reisverslag uit Nesbyen, Noorwegen van Jos Linders - WaarBenJij.nu

Noorwegen

Door: Jos en Lilian Linders

Blijf op de hoogte en volg Jos

09 Juni 2016 | Noorwegen, Nesbyen

Dag: 3 do 9-jun-2016 273 km 21 °C
Na het ontbijt om 08:15 uur terug naar het centrum van Oslo gereden. Een gids opgehaald voor een dagje Oslo. Het was een Belgisch vrouw die hier al 27 jaar woont en werkt. Met een leuk Vlaams accent kon ze boeiend en enthousiast vertellen over haar Oslo en Noorwegen en bovendien heel goed zingen.
De huizen zijn van hout gemaakt behalve in Oslo centrum, daar moeten ze vanwege brandgevaar van bakstenen gebouwd zijn, zo is in vroegere jaren besloten.
In de winterperiode (okt – mei) kan er soms tot 60 cm sneeuw vallen. Automobilisten moeten dan een schop bij zich hebben om de auto uit te graven!
In december is het daglicht van ongeveer 10:00 – 14:00 uur , (Nu, om 23.15 uur, is het hier buiten nog goed licht.)
Nadat we langs diverse bezienswaardigheden hadden gereden bracht de gids ons naar een ski-schans aan de rand van de stad. Op dit moment natuurlijk niet in gebruik, maar toch indrukwekkend om dat te zien. Even daar rondgelopen en wat foto’s gemaakt. Daarna reden we naar het beroemde beeldenmuseum van Gustav Vigeland.
Hier staan 212 beelden van allemaal naakte mensen in de verschillende levensfasen, die diverse emoties uitdrukken. Het is mooi en heel bijzonder. Bij de uitgang staat een beeld van hem zelf (waar hij wel kleren aan heeft).
Vervolgens een bezoek gebracht aan het gemeentehuis, waar jaarlijks op 10 december de Nobelprijs voor de Vrede wordt uitgereikt.
Je ziet in Oslo relatief veel elektrische auto’s rijden, deze mogen gratis parkeren ( anders € 6,-/uur) en hoeven geen wegenbelasting te betalen. Eerst mochten ze ook over bus- en taxibanen rijden (d.w.z. ze kunnen dan sneller doorrijden) maar dat werd te druk en is daarom sinds kort afgeschaft.
Om 15:00 uur weer in de bus voor drie uurtjes naar ons volgende hotel, nabij Gol.
Dit prachtige hotel ligt in een skigebied, bovenop een berg. Er is nu natuurlijk geen sneeuw, maar toch is het hotel erg vol. De buitentemperatuur is nu, half twaalf ’s avonds, 7 °C.
We hebben een heerlijk diner gehad en daarna hebben enkelen zich zelfs op de dansvloer gewaagd.

• 10 Juni 2016 - 14:53

Nellie Hoedemakers:

Fijn om te weten dat jullie goed zijn aangekomen in Noorwegen.
    We lezen weer met veel plezier de reisverslagen en genieten van de mooie foto"s.
    Geniet van de wel verdiende vakantie en veel plezier saampjes.

Doe Cor de groetjes van ons en een dikke knuffel van Lynn.

• 10 Juni 2016 - 23:31

Jeannet:

Oh. die beeldentuin, prachtig he,
    Je weet echt niet welk beeld je moet fotograferen, zo mooi en leuk zijn ze allemaal,
    Volgens mij heb ik er nog een boekje van liggen, maar dat is nu te laat, jullie hebben ze al gezien

Veel plezier verder,
    Groetjes
    Jeannet

• 15 Juni 2016 - 23:49

Etienne:

Alle beelden natuurlijk bekeken en via de trap naar boven en beneden !